Formalia

FORMALIA


Auktor System har under lång tid agerat utifrån förutsättningen att såväl akademiskt som kommersiellt uppbyggda system samt IT-enheter är kompromissade ur säkerhets- och integritetssynpunkt. Direktiv, förordningar och lagar under förespegling att skydda vår integritet och säkerhet som medborgare i Sverige och EU saknar egentlig grund i vår vardag och verklighet. Således är lagfästa direktiv, förordningar och lagar blott formalia eller myndighetsutövning som kringgås och upphävs av beslut1 bortom allmän insyn.

Direktiv, förordningar och lagar som vi i egenskap av EU-medborgare är ålagda att följa och efterleva i vad som förespeglas1 att gälla som skydd av vår person och vår integritet inom den Europeiska Unionen (EU) et al.


1. DMA2 - Digital Markets Act (ex ante, införs 2022-2024)

2. DSA2 - Digital Service Act (införs senast 1 jan. 2024)

3. GDPR1 - General Data Protection Regulation (25 maj 2018)

3a. ePR1 - e-Privacy Regulation (ej lagfäst lex specialis, -2025)



1 Council Resolution on Encryption, Bryssel, 14 dec. 2020 - e.g. bakdörrar i e2ee-kryptering

2 EU-lagar som tvingar onlinejättar att 'hindra missbruk' av egna plattformar - e.g. kassakor

GDPR

 

Allmänna dataskyddsförordningen (ADSF) som är den svenska utgåvan av EU-förordningen 'General Data Protection Regulation' (GDPR) är gällande per 25 maj, 2018. Syftet med förordningen är att förespegla att du som enskild person äger din digitala person, oberoende om det ligger i strikt allmänna, privata eller yrkesmässiga register.

 

I hänseende till 'General Data Protection Regulation' (GDPR) är åtagandet för Auktor System att följa förordningen gällande personuppgifter som i yrket innefattar hantering av filer, bilder, system och utrustning i pågående, vilande eller avslutade uppdrag för kund och inte minst person relaterad till kund och uppdrag.

 

Då uppdrag ofta är inbäddade i system och tjänster hos kund, där Auktor System har full tillgång till systemen i uppdraget så skall berörda referenspersoner hos kund vara införstådda med vad GDPR innebär som förordning och således måste ett personuppgiftsbiträdesavtal signeras av aktuella parter innan någon form av åtgärd utförs av Auktor System i ett uppdrag för kund.


Gällande utgåva av GDPR tillika ADSF är per den 25 maj, 2018.


Huvudpunkterna i avtalet visas i följande lista, om intressant.

  1. En referensperson hos en ny eller befintlig kund för Auktor System skall enligt GDPR (2018) tilldelas uppgiften att agera som en (1) representant för personuppgiftsansvarig3, där ansvaret är att hantera GDPR-ärenden och hålla sig informerad för kundens räkning om vilka uppgifter som nyttjas i uppdraget
  2. En referensperson hos Auktor System skall enligt GDPR (2018) agera som personuppgiftsbiträde3 gentemot kund, där åtagandet är att följa GDPR (2018) så länge det inte strider mot andra lagar, förordningar och regler samt hålla tilldelad referensperson hos personuppgiftansvarig3 informerad om hantering av filer och register för kund under avtalat uppdrag och vid behov efter avslutat uppdrag - där blott nödvändiga filer och register behålls som copyright eller referens - om ett uppdrag sägs upp, skrinläggs eller motsvarande
  3. Enligt GDPR (2018) åtar sig Auktor System att hålla en integritet- och säkerhetsnivå motsvarande den hos kund samt informera aktiv, vilande eller tidigare personuppgiftsansvarig3 om incidenter som riskerar kunduppgift hos Auktor System
  4. Endast Auktor System har av ovanstående integritets- och säkerhetsskäl tillgång till system, filer och register hos våra egna tjänsteleverantörer samt IT-enheter och IT-system som Auktor System använder internt


3 Gällande personuppgiftsansvarig (GDPR) som uppdragsgivare respektive personuppgiftsbiträde (GDPR) som uppdragstagare. Begreppen utgör faktisk person (privatperson, enskild firma) eller juridisk person (bolag, förening, myndighet, organisation.)


ePR

 

EU-förordningen 'ePrivacy Regulation' (ePR) är en tilltänkt speciallag (lex specialis) som avses skydda oss som individer uppkopplade mot Internet, oberoende enhet. Förordningen bör betraktas som ett förtydligande av den mer svepande Allmänna dataskyddsförordningen (lex generalis.)


På grund av intressen inom kommersiella, militära och statliga sektorer som besväras av denna framlagda lex specialis så har den tilltänkta EU-förordningen i flera omgångar förhalats och förvanskats, där ett pärlband av ordförandeskap i EU har fått framlagda förslag nedröstade, alltsedan år 2018 till dags dato.


Förordningen 'ePrivacy Regulation' (ePR) var tänkt att släppas samtidigt med Allmänna dataskyddsförordningen (eng. GDPR.) Men vi har under överskådlig tid att avvakta utvecklingen av ePR som till syvende och sist har till syfte att skydda den lilla människan - tillika EU-medborgaren.

 

I hänseende till 'ePrivacy Regulation' (ePR) är åtagandet för Auktor System att följa den tilltänkta förordningen gällande


1. Bearbetning av data på uppkopplade enheter hos kund

2. Lagra data på uppkopplade enheter hos kund

3. Samla data på uppkopplade enheter hos kund


undantaget godkännanden av kunden, där Auktor System har informerat kunden om hur Auktor System avser arbeta för att utföra sitt uppdrag för kunden samt vilka enheter som berörs.

 

Då uppdrag ofta är inbäddade i system och tjänster hos kund, där Auktor System har full tillgång till systemen i uppdraget så skall berörda referenspersoner hos kund vara införstådda med vad ePR eller 'ePrivacy Regulation' framöver kommer innebära som förordning och således - när speciallagen är lagfäst i EU och av svensk riksdag - så måste ett personuppgiftsbiträdesavtal signeras av aktuella parter innan någon form av åtgärd utförs av Auktor System i ett uppdrag för kund.


Diskussioner pågår inom EU, men en utgåva av EU-förordningen 'ePrivacy Regulation' (ePR) är inte fastställd per publiceringen av den här texten - den 13 december 2022 - och således finns inget avtal att lista eller presentera på den här sidan.


  1. ... - avvaktar att 'ePrivacy Regulation' (ePR) fastställs, beslutas och lagfästes innan huvudpunkterna i ett tilltänkt avtal listas här (25 maj 2018 till dags dato) 

Om 'Chat Control 2'

 

Under den långdragna förhalningen av EU-förordningen 'ePrivacy Regulation' (ePR) så driver under våren 2023 EU-kommissionär Ylva Johansson, en tidigare övertygad kommunist (-1991), ansvarig för inrikesfrågor i EU (dec. 2019-), en tilltänkt speciallag som avser övervaka oss som individer uppkopplade mot Internet, oberoende enhet. I vanlig ordning är modus operandi att hänvisa till det mest avskyvärda och avvikande i samhället som berättigande för speciallagen tills det är en del av vardagen och slentrian i utövning, varefter användning och funktionalitet i det tysta utökas som tydliggjort av ett antal uppmärksammade exempel under 2000-talet.


Speciallagen bör i sin förlängning betraktas som ett derivat av det övergripande sociala kreditvärderingssystemen i fjärran östern som i kombination med ett automatiserat tillträdes- och CCTV-övervakningssystem samt en övergång till digital valutor och välutvecklade folkbokförings- och identitetsystem påminner om science fiction ifrån ofta refererad 1900-tals litteratur. Då alla underliggande lagar och förordningar samt rutiner och mekanismer är på plats i Sverige och EU så finns det inte längre några skäl att förlita sig som EU-medborgare på att våra grundläggande medborgerliga rättigheter respekteras. Om speciallagen lagfästs eller ej saknar betydelse då systemen troligen sedan länge är aktiva i det fördolda med hänvisning till 'Council Resolution on Encryption', Bryssel per 2020-12-14.


Auktor System kommer givetvis att följa gällande lagar och förordningar samt upprätthålla nödvändiga åtgärder och rutiner för att skydda våra kunder, men vi kan inte garantera att förmedlad eller hanterad information från kund inte missbrukas i kompromissade övervakningssystem som förbigår upprättade data- och kommunikationsskydd.


DMA

 

Lagen 'Digital Markets Act' (DMA) införs hos medlemsländerna inom EU under perioden april 2022 - januari 2024.


Syftet med den överordnade parlamentariska lagen är att berörda myndigheter skall definiera åtaganden som större aktörer inom den digitala marknaden har att efterfölja per medlemstat i EU.


Verksamheter som gör avsteg från definierade åtaganden kan riskera beläggas med böter eller ett 'de facto' verksamhetsförbud i berörda medlemstater i EU


Lagen är utformad som en kassako för styrande och ett högst behändigt verktyg för särintressen under regionala handelskrig inom EU samt ett instrument för elit och styrande att begränsa yttrandefrihet och utbyte av varor och tjänster inom EU.


Högst tveksamt om lagen (eng. parlamentarian 'Act') ens gagnar EU i sin helhet eller den enskilda EU-medborgaren i synnerhet.


I egenskap av en mindre verksamhet som står klart utanför den avsedda målgruppen för DMA så berörs inte Auktor System av EU-stadgan. Vidare så agerar inte Auktor System som en 'digital flaskhals' mellan producenter och konsumenter inom den digitala marknaden.


DSA

 

Lagen 'Digital Service Act' (DSA) är beslutad att införas hos medlemsländerna inom EU senast per den 1 januari 2024.


Syftet med den överordnade parlamentariska lagen är att berörda myndigheter skall fastställa åtaganden och ange värdegrunder som alla digitala förmedlingstjänster har att efterfölja per medlemstat inom EU.


Verksamheter och organisationer som gör avsteg ifrån fastställda åtaganden och värdegrunder riskerar beläggas med böter eller verksamhetsförbud i berörda medlemstater i EU.


Lagen är utformad till en kassako för styrande och ett händigt verktyg för särintressen under regionala handelskrig samt ett instrument för elit och styrande att begränsa yttrandefrihet och utbyte av varor och tjänster inom EU.


Högst tveksamt om lagen (eng. parlamentarian 'Act') ens gagnar EU i sin helhet eller den enskilda EU-medborgaren i synnerhet.


I egenskap av en mindre verksamhet som står klart utanför den avsedda målgruppen för DSA så berörs inte Auktor System av EU-stadgan. Vidare så förmedlar Auktor System inget gods, inga tjänster eller kontakter som tredje part inom den digitala marknaden.